Det känns härligt att vara vältränad. När man är i form påverkar det inte bara kroppen utan även själen; tankarna blir lättare och man orkar mer inte bara fysiskt utan också mentalt. Det blir även lättare att koppla av när man behöver det och en vältränad människa sover bättre om nätterna. Dessa fördelar med träning är det allt fler som upptäcker, och intresset för att träna och hålla sig i form växer stadigt i Sverige och har så gjort under en lång tid.

Den här bloggen tar upp många aspekter av träning, hälsa och skönhet, tre saker som på många sätt hör ihop. Träning ger en god hälsa, och skapar även ett välmående inre och yttre hos människor. I vårt samhälle är det alltid ett plus att vara vältränad, att orka med både fysiskt och mentalt. Och det är väl detta som är det starkaste incitamentet för människor att börja träna, att man känner sig svag, trött och inte orkar med alla krav som omgivningen och man själv ställer. En annan starkt vägande orsak är förstås också utseendet, att man är lite överviktig och kanske känner sig oattraktiv.

Det ska vara roligt att träna

En sak som är väldigt viktig innan du sätter igång och tränar för glatta livet är dock detta: för att du ska kunna hålla uppe din träning i det långa loppet är det absolut nödvändigt att du faktiskt tycker det är kul att träna. Att du inte känner dig uttråkad under tiden och att du känner dig glad och avstressad efteråt. Om du inte finner nöje i träningen kommer du aldrig att klara av att fortsätta i det långa loppet, hur envis du än är. Många gör misstaget att hitta en träningsform som de måste tvinga sig till att utföra, och drömmer ständigt om sätt att slippa ifrån. Det kommer till slut att göra att de tränar allt mer sällan och till sist upphör helt och hållet.

Hur hittar man rätt träningsform?

Vilken träning du ska välja beror mycket på vilken typ av människa du är. Trivs du bäst på egen hand eller tycker du om att vara omgiven av människor? Behöver du någon som pushar dig eller gillar du att möta utmaningar själv och övervinna dem? Vissa gillar enformig träning som löpning eller simning medan andra föredrar en mer varierad typ av träning, som crosstraining. Är du osäker är det bara att prova på och försöka hitta det du trivs med och känner att du vill fortsätta med. Men ge inte upp efter bara ett par gånger, vanligtvis kan det ta en åtta till tio träningstillfällen innan det verkligen går upp för en vad träningen går ut på och man har fått in tekniken.

Löpning

Löpning är en av de allra populäraste träningsformerna i Sverige. Det är lätt att förstå varför, man kan göra det precis när det passar och allt som behövs är att man byter om och kliver utanför dörren. Många finner det rogivande och avslappnande att vara ute och springa och det brukar inte ta mer än fem sex träningstillfällen innan den inledande andnöden lagt sig. Om man inte går ut för hårt och ser till att sträcka ut musklerna efter varje träning i början så är man snart så pass stark i knän och leder att det egentligen inte finns någon gräns för hur långt man kan springa.

Ett bra sätt att motivera sig till löpträning om man tycker att det är jobbigt i början är att anmäla sig till ett motionslopp, som det finns hundratals av i Sverige och på i princip varje ort.

Att styrketräna på gym

Att träna på gym är inget för den blyge, eller den som helst inte blir iakttagen när man svettas och anstränger sig. Har man inga problem med det är dock gymmande, eller styrketräning, mycket effektivt, framför allt för att bygga upp styrka i bål, armar och ben. På ett gym rör man sig vanligtvis mellan olika stationer som löpband, roddmaskin, vikter osv. Det är mycket viktigt att du lär dig hur maskinerna fungerar och hur du använder dem på bästa sätt. På de flesta gym finns en träningsinstruktör som kan hjälpa dig att komma igång och hitta en träningsfrekvens och en ordning som passar dig. Gym finns i alla prisklasser och nya gym startas ständigt upp. Antagligen finns det ett bara några kvarter ifrån där du bor.

Friskis & Svettis och annan gruppträning

Att träna tillsammans med andra tycker många är roligt och inspirerande, andra tycker det är hemskt. Återigen är det en fråga om hur du är som person. Friskis & Svettis-gympa har funnits i decennier i Sverige, men de senaste åren har även andra typer av gruppträning dykt upp som Zumba, pilates och annat. Prova på lite olika träningsformer och se vad som passar dig

Vägen till hälsa och skönhet

Här i bloggen hittar du exempel och tips på många andra träningsformer, samt skönhets- och hälsotips som inte bara har med träning att göra utan även till exempel kosthållning. Är du intresserad av hur du kan få både kropp och knopp att må bättre hoppas vi att du kan hitta matnyttig information här. Trevlig läsning!

Många tar sin träning på största allvar. Det innebär att man provar ut nya skor – perfekt matchade mot de egna fötterna och löpsteget – och att man i övrigt investerar i utrustning som kan göra träningen mer effektiv, rolig och utmanande. Vi skulle säga att allt detta också är helt rätt väg att gå.

Genom att satsa så kan man nå sin fulla potential och detta gäller oavsett om man är en glad motionär eller en satsande elitidrottare. För en motionär så kan exempelvis ett inköp av nya träningskläder ge ett rejält lyft. Man ska inte glömma att belöna sig själv också.

Alla detta ställer vi åt sidan dock. För hur mycket man än må satsa på sin egen träning så måste denna satsning också matchas av träningslokalen. Det vill säga: om du tränar på ett gym, om du spelar innebandy med dina arbetskamrater, om du spelar badminton eller håller på med crossfit är oväsentligt i sammanhanget – du måste tillåtas att nå din fulla potential och, framförallt, kunna göra det utan en risk för att skada dig. Tyvärr så finns det alltid en skaderisk i samband med idrott. Vi menar dock att många exponeras för den extra mycket och i onödan. Det vi ska titta närmare på här gäller sportgolv – eller snarare, bristen på bra sportgolv i Sverige.

Ett nytt sportgolv dämpar och minimerar risken för skador

Oavsett vilken idrott det handlar om då finns det ett sportgolv som möter de specifika krav idrotten i fråga ställer. Det kan handla om basket och ett sviktande trägolv, det kan handla om tennis och ett sportgolv som dels ger bollen en förväntad studs och samtidigt ger dig som utövare rätt sorts stöd och det kan handla om ett renodlat gymgolv – som dämpar ljud, som är stryktåligt, lättstädat och samtidigt skonsamt mot fötter och leder.

Sportgolv är inte ett enda golv som det var förr – numera så handlar det om specifika golv som matchas mot det användningsområde som primärt ska utövas i lokalen.

På samma sätt som du ställer krav på dig själv – du skulle aldrig spela badminton i ett par klumpiga basketskor – så ska du även ställa krav på lokalen du idrottar i. Det gäller såväl sportgolv som städning, ventilation, värme och utrustning. Se till att den lokala idrottslokalen kan möta dina specifika krav och då ditt eget max på ett snabbare sätt – utan risk för skador som sinkar dig längs vägen.

Vi blir alla äldre, oavsett om vi vill eller inte. Och med åldern kommer ålderstecknen, som fysiskt består i att vi blir stelare och får lite sämre kondition. Underhudsfettet minskar och därmed även volymen i ansiktet, samtidigt som huden blir torrare och skörare och vi får rynkor. För många kommer denna utveckling i gång långt tidigare än de hade förväntat sig, vilket kan leda till oro och en önskan om att på något sätt vrida tillbaka tiden, något som än så länge tyvärr är omöjligt.

Låt din hud återhämta sig

Vad man däremot kan göra, och som på sätt och vis kan påminna lite om en tidsmaskin, är att hjälpa huden att revitalisera sig genom att äta bra och, framför allt, att träna regelbundet. Forskning visar att den som rör på sig ordentligt åtminstone tre timmar i veckan, får en hud som påminner om en betydligt yngre människas. Träning verkar stimulerande på cirkulationen i kroppen och huden får mer syre. Då underlättas produktionen av kollagen i huden, ett ämne som hjälper till att hålla huden fuktig. Kroppens eget smörjmedel, om man så vill. Att huden håller sig fuktig och att volymen i ansiktet bibehålls gör också att man inte utvecklar rynkor, som ju annars är ett tydligt ålderstecken.

Att äta rätt

Även kosthållningen har stor inverkan på huden. Mat med mycket socker och snabba kolhydrater skyndar på hudens åldrande och gör den mer känslig för inflammationer. Den som i stället äter mycket fisk, grönsaker, fiberrikt bröd och fullkorn får en betydligt friskare hud, och örter, bär och rött te har antiinflammatoriska egenskaper som är bra för huden. Visst kan du tillåta dig själv att äta lite onyttigt ibland, men lägg in ett extra träningspass i så fall!

När kroppen inte själv kan stoppa rynkorna

Tids nog kommer ju rynkorna ändå, det är inte mycket att göra åt. Men med rätt träning och kost fördröjs processen avsevärt. När huden inte längre förmår att hålla rynkorna borta från ansiktet kan man dock ta hjälp med skönhetsbehandling, om man verkligen vill behålla sitt ungdomliga utseende några år till. Då är behandling med Botox ett bra recept mot rynkor. I Stockholm har skönhetskliniker erbjudit behandling med Botox i flera decennier och det finns idag en stor kunskap och säkerhet hos de allra flesta behandlare i Stockholm. Botox är inte farligt, men vid felbehandling kan det få tråkiga konsekvenser som exempelvis oförmåga att röra på vissa delar av ansiktet. Dessa effekter är dock övergående, precis som de positiva effekterna av Botox.

Botox ger slät hy i ett halvår

Botox injiceras under huden, lokalt på det område man vill påverka. Medlet stänger av nervändarna i det berörda området vilket får muskelsammandragningar att upphöra och huden att slätas ut. Rynkorna försvinner, men de kommer tillbaka efter ungefär sex månader, eftersom all behandling med Botox har en övergående verkan. Går man regelbundet till en skönhetssalong fortsätter man att vara rynkfri, men det är ingen billig lösning. De flesta som provar på Botox använder det några år, men låter sedan huden åldras i en naturlig takt och accepterar att de helt enkelt har blivit gamla.

Träna bör man dock alltid fortsätta med, det förlänger och förgyller livet avsevärt och man blir piggare, gladare och mer harmonisk av att röra på sig, oavsett om man har rynkor i ansiktet eller ej.

Lästips: Botox under graviditet

Vissa skäms över hur de ser ut och det kan innebära att man inte besöker gymmet i den omfattning man kanske skulle vilja. Något som naturligtvis blir kontraproduktivt – vill man gå ner i vikt och samtidigt skäms över att man väger för mycket så kommer saken inte att lösa sig själv. Där får man bita ihop och ta tag i träningen – eller kanske överväga andra alternativ till en början.

Andra kroppsliga åkommor kan vara svårare att ta tag i. Hur gör man exempelvis om man har så pass mycket hår på kroppen så att man skäms för att visa sig lättklädd? Generande hårväxt är någonting som både kvinnor och män lider av och tyvärr så finns det inga enkla metoder för att bli av med håret i fråga. Att vaxa kroppen eller raka vissa områden fungerar för stunden, men håret kommer alltid tillbaka och brukar dessutom vara betydligt grövre och starkare.

Det finns dock en annan lösning och det handlar om en ny teknik där man med hjälp av röd laser kan bränna bort håret och därigenom också förhindra hårväxten direkt i hårsäcken. Det är en relativt oprövad metod, men den visar att många faktiskt lyckats med det omöjliga: att bli av med sin generande hårväxt för gott.

Hårborttagning med laser ger hopp

En hårborttagning med laser erbjuds av vissa kliniker i Stockholm och det finns några viktiga punkter som man bör veta. Vi räknar upp några av dessa:

    • Den passar inte alla. En idealisk kandidat har ljust pigment och mörkare hår. Har du den kombinationen så har du också bäst förutsättningar för att se ett permanent resultat efter en hårborttagning med laser. Sämre sådana har du so är ljushårig och har ett ljusare pigment. Sämst kandidat är du som är mörkhyad och har grövre och mörkare hår.
    • Det krävs flera behandlingar. Mellan 3-7 behandlingstillfällen brukar krävas. Faktorer som spelar roll är vart på kroppen du vill bli av med hår, hur grovt hår du har samt hur mycket hår det handlar om. Vila krävs mellan varje behandling och här kan du räkna med minst fyra veckor – upp till tio veckor. Det är absolut inte process som går fort.
    • Smärtfri. Däremot så är en hårborttagning med laser ingenting som gör ont. Det sticker till lite, du kan känna ömhet och se viss rodnad på det behandlade området. Mer än då är det inte. Således så kan du vara tillbaka i arbete direkt efteråt; ingen konvalescens krävs.
    • Priset för en hårborttagning med laser varierar och beror på vilken kroppsdel det handlar om. man kan genomföra en behandling över hela kroppen. Men, räkna med att det kostar mellan 500 kronor till 2000 kronor för varje behandlingstillfälle. Det senare priset handlar då om exempelvis hela ryggen.

Mer information: https://www.hårborttagninglaserstockholm.se.

Tränar du regelbundet? Alla som gör det blir snabbt inbitna tränings- och hurtbullar. Det är märkligt detta med träning, att man så lätt fastnar i det. Samtidigt är det bara positivt och bra att det gör så. Träning är det enda som verkligen föryngrar människokroppen och gör att hon får minskade sjukdomsfall, bättre blodtryck, bättre och starkare hjärta och andning. Det är helt enkelt bättre för allting. Dock är det så att man kan träna på fel sätt och få skador av träningen om man inte ser upp.

Träningsskador av hälseneinflammation

Det är lätt hänt att man kan få en hälseneinflammation i hälen om man tränar för mycket jogging eller gör hopp. Hälen tar helt enkelt stryk när man belastar hälen på fel sätt. Då bör man skaffa sig träningsskor som ger stadga åt hälen. Hälen blir helt enkelt överbelastad och senorna kring hälen kan skadas.

Vad du ska göra

Får du smärta i hälen bör du ta kontakt med specialister på hälseneinflammationer. Går du till en vanlig läkare, sjukskriver hon eller han dig och ger dig värktabletter. Då ordineras du vila och sedan anses det hela vara över. Men om du snabbt vill få hjälp mot hälseneinflammationen kan du istället få en behandling som hjälper och de rätta tipsen och råden så att du kan fortsätta träningen så som du önskar.

Antingen får du massage mot hälseneinflammationen, eller laserbehandling eller värmebehandling. Det som behandlingarna gör och som kan bota hälseneinflammationen är att blodomloppet kommer igång och kan göra så att smärtan försvinner.

Dessa kan du ta kontakt med

Det finns en mottagning i Stockholm som heter hälsenespecialisterna.se. Dem kan du ta kontakt med. Då får du en bedömning om din häl. De är alla naprapater och fysioterapeuter. Att jobba som naprapat innebär att de har en lång utbildning som har gjort dem till experter på muskler och senor. Det är senorna i hälen som gör att du har ont och som känns som en inflammation i hälsenan.

Laserbehandling

Du kan få en behandling med laser. Då avger den värme och aktiverar kroppens egen läkning.

Behandling med skanlab

En sqkanlab är en behandlingsapparat som avger värme och ökar blodgenomströmningen till området som gör ont.

Behandling med tejpning

Man kan använda sig av en kinesio-tejpning. Den aktiverar det neurologiska systemet i kroppen och får igång kroppens cirkulationssystem. Den kan påskynda kroppens egen läkningsprocess.

Sitter du vid datorn nu och läser det här? Då är chansen stor att du har ett skrivbordsarbete som gör att du sitter ganska mycket. Eller så är du någon som arbetar med hälsa och känner redan till vilka skador man kan få av alltför monotona rörelser. De flesta som tränar och motionerar vet hur viktigt det är att röra på sig. Tyvärr är det inte alla som rör på sig eller är medvetna om att de borde göra det.

Stillasittande mycket värre än vad vi tror

Det är först under de senaste månaderna som vi har förstått hur dåligt det är att sitta stilla. Många tänker att det är en vila att sitta stilla, men tänker inte på vilken belastning det är för ryggen att sitta under lång tid. Den behöver stöd för att hålla upprätt kroppen. Även en kropp som ligger stilla skadas. Det är rörelse som är det bästa för kroppen. Därför bör alla som har skrivbordsarbete röra på sig under dagen. En pausgymnastik är det bästa ett kontor skulle kunna göra under arbetsdagen.

Alla som bär och lyfter tungt riskerar skador

Alla yrkesgrupper som bär och lyfter tunga saker riskerar dagligen skador på kroppen. Särskilt byggjobbare lever farligt. Dels ska de bära och lyfta tungt byggmaterial, och samtidigt balansera på höga höjder. Varje år är det någon som omkommer efter arbete på höga höjder. Där är det livsviktigt att få hjälp och stöd av ergonomer som kan ge hjälp så att människor inte behöver skadas eller dö på jobbet. Även yrkesgrupper som sjukvårdare som lyfter patienter, förskolepersonal som lyfter och bör många barn och andra tjänstemän bör få hjälp av ergonomer som ger viktigt stöd för personalen.

Lär dig hur du kan undvika saker som skadar dig

Både monotona rörelser och skarpa lyft, vändningar och tvära rörelser kan skada oss. Då är det viktigt att lära sig hur man kan undvika dem och hur man bör göra, till exempel i stressiga situationer, när man inte hinner tänka efter vad eller hur man gör. Alla som ska lyfta bör använda lift. Det finns gott om knep hur man kan göra för att inte skada kroppen när man lyfter eller bär. Att bära på ryggen är bättra än bära på magen. Hålla vikten nära kroppen istället för lång från kroppen är andra sådana viktiga saker att känna till.

Att se och upptäcka risker för skador innan de har hänt är andra viktiga lärdomar som man kan dra om man får gå en ergonomiutbildning. Läs mer om hur du kan anlita ett företag som kommer och ger ergonomiutbildning på ditt företag.